Wednesday 11 May 2011

9 perkara pelik tentang HAMIL

Adakah anda seorang wanita yang belum hamil atau orang yang ingin lebih memahami apa yang seorang ibu hamil benar-benar berjaya,  9 perkara yang terjadi apabila seorang wanita hamil. Ini adalah hal-hal pelik yang terjadi selama kehamilan yg sesiapa tidak bercerita tentangnya.

1. wanita boleh hamil melebihi 9 bulan


biasanya kehamilan berlaku selama sekitar 9 bulan dan doktor cenderung melakukan pembedahan jika kehamilan berlangsung terlalu lama. kehamilan terlama di dunia adalah sepanjang 375 hari, pelik bayi yg lahir itu hanya seberat kira2 7 paun shj.


2. janin bayi lelaki boleh mengalami ereksi ketika di dalam rahim lagi



bayi dari kedua-dua jenis jantina diketahui bermasturbasi ketika di dalam rahim, tetapi satu-satunya bayi lelaki yang tertangkap gambarnya saat terangsang ketika scanning dilakukan. 

3. jahitan selepas melahirkan


sembilan dari sepuluh wanita akan mengalami pembukaan pada bahagian antara vagina dan anus. tetapi terdapat juga kes apabila bayi terlalu besar, pembukaan akan berlaku sehingga ke anus. ini bermakna jahitan pelu dilakukan.

4. kelihatan berseri - seri 


kebiasaannya wanita hamil akan kelihatan berseri - seri. kita berpandangan seri itu adalah kerana kegembiraan. tetapi sebenarnya apabila wanita sedang hamil, jumlah darah dalam tubuh akan meningkat sebanyak 50%. Darah tambahan kelihatan kebanyakkannya pada kulit terutama pipi. hormon menyebabkan kelenjar minyak menjadi lebih aktif, sehingga penampilan, lebih lembut bersinar. Ketika aliran darah meningkat menggabungkan dengan bersinar, hasilnya adalah cahaya kelihatan. 

5. daya hidu menjadi lebih baik


semasa hamil deria bau akan menjadi lebih sensitif sama seperti deria rasa. perubahan ini berlaku secara drastik. Saintis berpendapat ini adalah untuk mencegah wanita termakan makanan yg mengandungi racun yg tidak berbahaya kpd org dewasa tetapi boleh menyebabkan keguguran. Seperti asap, alkohol dan kopi semua dapat dihidu oleh wanita hamil.

6. kontraksi tidak terus berhenti selepas melahirkan


kebanyakan ibu akan mengalami kontraksi selama beberapa hari pertama selepas lahir. Kram otot adalah cara tubuh untuk menghentikan kehilangan darah berlebihan. jika anda melahirkan anak di hospital, anda mungkin akan diberi bius tetapi anda sendiri ti menyedarinya.

7. tidak perlu makan untuk dua orang


Walaupun ramai yang mengatakan wanita hamil perlu mendapatkan byk makanan untuk kandungan supaya melahirkan bayi yang sihat, kebenaran adalah bahawa kebanyakan wanita hanya akan memerlukan tambahan 300 kalori per hari. ini sama dengan lebih kurang satu hidangan yogurt dan setengah bagel. Kebanyakan wanita hanya perlu untuk mendapatkan berat tambahan sekitar 10 kg sepanjang kehamilan mereka.

8. kaki membesar


kaki wanita akan menjadi lebih besar dan lebar semasa hamil. ini adalh untuk menampung bebanan kandungan yg dibawa tetapi hanya sementara. jika pembesaran berlaku secara berlebihan ianya mungkin akan menjadi kekal dan ini mendapatkan anda alasan utk menukar kasut baru.

9. bakal ayah mungkin akan menunjukkan simptom2 wanita hamil


Ini mengejutkan bagi bakal2 ayah tetapi inilah yg akan berlaku. jadi bersedialah!

No comments:

Post a Comment